Szachy, Tamil Nadu i Ilayaraja


Dzisiaj o godzinie 10:30 naszego czasu, rozpoczął się mecz o mistrzostwo świata w szachach pomiędzy obrońcą tytułu Viswanathanem Anandem a norweskim pretendentem Magnusem Carlsenem. Dla miłośników tej królewskiej gry więc jest to gratka niebywała! Bo dla mnie bomba! Bardzo się cieszę, że będę mógł na żywo śledzić zmagania największych szachistów na Ziemi. Tegoroczny mecz odbywa się w Cennaj (albo z ang. Chennai), czyli największym mieście i zarazem stolicy stanu Tamil Nadu w Indiach. To na południu subkontynentu indyjskiego.

Szukając w internecie źródeł transmisji meczu na żywo, natknąłem się na film z ceremonii otwarcia, która miała miejsce wczoraj w Nehru Indoor Stadium w Chennai, w obecności najwyższych władz stanu Tamil Nadu. Obejrzałem to i zatkało mnie! To było coś niesamowitego. Jaka to niezwykła i piękna kultura. I jak mało znana w naszym kraju. Wielka szkoda. Dla ciekawych podaję adres, pod którym można obejrzeć ten film: http://chennai2013.fide.com/press-conference-live/. A przy okazji odkryłem ciekawego malarza z Tamil Nadu - S.Ilayaraja (czytaj: Ilajaradża). Ten młody (ur. w 1979r.) artysta tworzy przepiękne obrazy realistyczne stosując techniki olejne, akwarele a także maluje na szkle. 
Zaprezentuję próbkę jego twórczości, bo pozwala ona nam uzmysłowić sobie, że sztuka dalekich Indii to nie tylko rzeźby lub płaskorzeźby erotyczne, to nie tylko obrazki z Kamasutry lub inne grafiki w podobnym stylu. To jak najbardziej, patrząc z naszego punktu widzenia "zachodnie malarstwo". 






Realistyczne obrazy olejne artysty S.Ilayaraja znane są nie tylko na półwyspie indyjskim. Śledząc bloga autora zauważyłem mnóstwo wpisów i komplementów od wielbicieli jego sztuki niemalże z całego świata. I wcale nie dziwię się. Jego obrazy słyną ze swojej wyjątkowej urody i realizmu postaci. Co prawda ma gość szczęście, bo maluje najczęściej kobiety i to nadzwyczajnej, wręcz unikalnej urody, no ale efekt końcowy oszałamia.
Sami popatrzcie.






Ilayaraja nie jest amatorem. Studiował malarstwo w Government Fine Arts College w Chennai. I jak już wspomniałem wykorzystuje różne media malarskie, w tym akwarelę, farby olejne i akryl. Wykorzystuje również w swojej pracy fotografię. Większość jego obrazów przedstawia prawdziwe indyjskie życie. Ukazuje najczęściej sceny wiejskie, zwłaszcza z miejsca swoich narodzin, czyli Tamil Nadu. Bardzo się cieszę, że znalazłem Ilayaraja. Zaznaczyłem sobie jego konto na Facebooku i będę dalej z uwagą śledził jego twórczość malarską. 





Ciekawostką jest fakt, że nie mogłem nigdzie ustalić jakie On ma imię. Wszędzie spotykałem tylko S.Ilayaraja, a czasami nawet Elayaraja. Może komuś się uda to ustalić. Proszę o info, a zaraz poprawię we wpisie.
A mecz? W pierwszej partii padł arcymistrzowski remis, i to już po siedemnastu ruchach. Jutro druga partia meczu. Białymi będzie grał Anand.


źródło fotografii z meczu: www.chessdom.com

Komentarze

  1. Żałuję,że nie nauczyłam się grać w szachy,ale może mój wnuk wypełni ten brak.Grałam na innych "instrumentach".A wracając do obrazów,są piękne,ale portretować takie kobiety,to naprawdę frajda.Zachwycał mnie zawsze ten typ urody,stworzony chyba za sprawą bogów.A jak pięknie wyglądają panie z bagażem lat!Tylko pozazdrościć.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty