Rozważania na temat malarstwa - Kobieta i lustro. Problem większy niż ...Związek Radziecki...

Lustro jest najprostszym rodzajem zwierciadła optycznego. Jego powierzchnia jest prawie zawsze płaska, a głównym przeznaczeniem jest przeglądanie się w nim osób. Obecnie w użytku codziennym wykorzystywane są niemal wyłącznie zwierciadła szklane. Lustro należy do jednych z najstarszych wynalazków ludzkiej cywilizacji. Prawdopodobnym wydaje się, że wynalazku tego dokonali muzułmanie zamieszkujący Hiszpanię. W świecie chrześcijańskim lustra szklane upowszechniły się u schyłku średniowiecza. Były to zwierciadła pokrywane z jednej strony metalem, np. ołowiem. Obraz powstały w lustrze jest obrazem pozornym i symetrycznym względem płaszczyzny zwierciadła. Oznacza to, że źródło i jego obraz są tej samej wielkości, a ich odległości od zwierciadła są jednakowe. Zwierciadłem może być również powierzchnia dielektryka, np. spokojna powierzchnia wody. Współczynnik odbicia światła, który w przypadku metalu jest bliski 100%, w tym wypadku jest mniejszy i zależy od kąta padania. No ale dosyć akademickiego gadania...
Jako mężczyzna wiem, że lustro jest bardzo ważnym elementem życia ... zwłaszcza dla kobiety. Uważam, że prawdopodobnie nastąpiłby koniec świata, gdyby nagle zniknęły lustra. Kobiety dostałyby wtedy prawdziwego szału! Kiedyś znalazłem w sieci taki tekst, który świetnie ilustruje omawiany wątek. Autorką była pewna dama podpisująca się jako "Niania-Ania". Tłumaczy ona tę bardzo skomplikowaną zależność kobiety od lustra w bardzo przekonujący sposób. A oto on:
Kobieta 
Kiedy ma 5 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi księżniczkę. 
Kiedy ma 10 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi Kopciuszka 
Kiedy ma 15 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi obrzydliwą siostrę przyrodnią Kopciuszka: "Mamo, przecież tak nie mogę pójść do szkoły!" 
Kiedy ma 20 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka, włosy za bardzo kręcone albo za proste", ale mimo wszystko wychodzi z domu. 
Kiedy ma 30 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka, włosy za bardzo kręcone albo za proste", ale uważa, że teraz nie ma czasu, żeby się o to troszczyć i mimo wszystko wychodzi z domu. 
Kiedy ma 40 lat: 
Ogląda się w lustrze i widzi się "za gruba, za chuda, za niska, za wysoka, włosy za bardzo kręcone albo za proste", ale mówi, że jest przynajmniej czysta i mimo wszystko wychodzi z domu. 
Kiedy ma 50 lat: 
Ogląda się w lustrze i mówi: "Jestem sobą" i idzie wszędzie. 
Kiedy ma 60 lat: 
Patrzy na siebie i wspomina wszystkich ludzi, którzy już nie mogą na siebie spoglądać w lustrze. Wychodzi z domu i zdobywa świat. 
Kiedy ma 70 lat: 
Patrzy na siebie i widzi mądrość, radość i umiejętności. Wychodzi z domu i cieszy się życiem. 
Kiedy ma 80 lat: 
Nie troszczy się o patrzenie w lustro. Po prostu zakłada liliowy kapelusz i wychodzi z domu, żeby czerpać radość i przyjemność ze świata. 
Oh te lustra. Bynajmniej nie ja pierwszy zauważyłem ten problem i taką zależność. Jako, że to jest blog o sztuce malarskiej, zaprezentuję na jego łamach małą próbkę z przeogromnej ilości przepięknych obrazów, na których motyw kobiety i lustra był przerabiany w nieskończonych wariantach. A więc już nasi przodkowie świetnie dostrzegali ten problem. A wszystkie te obrazy, tak samo jak pokazane na nich kobiety są przepiękne i doskonałe. Popatrzmy więc na obrazy.
 Frank Markham Skipworth - "Korale"
 Nikolay Fechin - "Akt"
 Henri Gervex - "Femme reuse ala toilet"
 Huc Eugene - "Pozująca"
 Theo van Rysselberghe - "Scarlet"
 Peter Paul Rubens - "Wenus przed lustrem"
 Gentileshi Orazio - "Dwie kobiety przed lustrem"
 Bernardo Strozzi - "Stara kobieta przed lustrem"
Władysław Bakałowicz - "Ostatnie muśnięcie"
 Chase William Merritt - "Młoda kobieta"
 Nicolas Regnier - "Toaleta"
 
 Charles Joseph Watelet - "Akt"
 Edgar Degas - "Toaleta"
 Gunnar Berndtson - "Toaletka"
 Gustave Leonard de Jonghe - Próżność"
 Romel de la Torre - "Filipińska muza"
 Han van Meegeren - "Dama przodem do lustra"
 Jacques Emile Blanche - 
 James Wells Champney - "Kokietka"
 Jean Raoux - "Dama przed swoim lustrem"
 Ivan Slavinsky - "Przed lustrem"

Pino Daeni - "Alabaster"
 John Quincey Adams - 1907- Maria Teresa Moser-Ebreichsdorf  (Muzeum w Bielsku-Białej)
Diego Velazquez - "Wenus"
Na zakończenie jeszcze jedna mała refleksja. Zastanawiałem się nad faktem czym byłby ten nasz świat bez kobiet? I przyznam się, że nie chciałbym w takim świecie żyć. Ale pewna dama dała mi taką oto odpowiedź. Byłby tym samym, czym kobieta bez lustra.

Komentarze

Popularne posty